Sunday 13 March 2011

"IDOL"

Mungkin anda pernah mendengar perkataan IDOL tetapi anda tidak terlalu ambil kisah tentang makna disebalik 4 huruf inikan... Ha,mungkin juga anda menganggap perkataan itu sama dengan dengan perkataaa IDOLA dalam bahasa melayu oleh sebb mungkin bunyi sebutan yang hampir sama. TAPI tahukan anda yang tanggapan anda itu SALAH!!!


                        sebelum 2 meh kita jenguk kamus Oxford(Edisi ketiga 2001). IDOL dalam bahasa inggeris membwa maksud PATUNG or BERHALA. klu dari kamus cambridge advance Learner's Dictionary (third Edition) 
IDOL = a picture or object that people pray to as part of their religion 
dalam kontekspenggunaan perkataan ini kebih sesuai menjurus kepada pemujaan benda,patung atau berhala. Hal ini dapat dilihat dengan jelas melalui beberapa terbitan perkataan lain seperti:


    1. IDOLATRY            : penyembahan berhala
    2. IDOLATER            : penyembah berhala,musyrikin
    3. IDOLATROUS      : (bersifat) menyembah @ memuja
    4. IDOLIZE                : (terlampau) menyanjung
    5. IDOLIZATION      : Pemujaan pendewaan.


        daripada terbitan kata-kata nie jelaslah kepada kita yang mana penggunaan perkataan IDOL hanya sesuai digunakan untuk menggambarkan sifat terlalu ta'sub,menyembah,memuja dan terlalu menyanjung sesuatu yang bukan bersifat benda hidup atau dalam makna lain menyembah berhala/ patung.
            
         Isu penggunaan ini di kongsi ataupun dinangkitkan kerana ingin memberi kesedaran kepada diri sendiri dan juga sahabat-sahabat tentang satu propaganda musuh Islam melalui penerbitan rancangan Malaysian Idol yang sedang giat dipromosikan di kaca tv di setiap rumah di malaysia.sahabat-sahabat sekalian juga telah sedia maklum yang idea penerbitan rancangan ini bermula dari AMERIKA SYARIKAT. disana dinamakan American Idol. Nodus operandi ini disebarkan ke beberapa buah negara kononnya mahu mencari bakat-bakat baru dalam dunia senihiburan dari seluruh dunia. tapi sudah terang lagi bersuluh yang mana kita sudah tahu yang golongan kumpulan ini mahu menyesatkan dan menggangu gugat aqidah umat islam. kesan daripada ideologi ini remaja sanggup baratur sehinggan berjam-jam dan berpusu-pusu ke tempat ujui bakat semata-mata unutuk mendapat gelaran Malaysian Idol. 
                Paling menariknya remaja yang berpusu-pusu ini dikalangan remaja ISLAM adik beradik kita. dan yang paling fanatiknya sampaikan mereka lupa makan minum dan segala-galanya yang berkaitan dengan kehidupan harian mereka semata-mata terlalu fanatik untuk uji bakat..ini terbukti dan jelas kita lihat,biler ada jer audition kata mana-mana mesti penuh dari pagi sampai petang.jadi persoalannya APA jadi pada solat waktu mereka??? sedar atau tak satu jarum licik propaganda jahat musuh-musuh Islam berjaya menusuk di hati remaja-remaja islam pada masa kini.
               Jadi apa tindakan kita, nie bari malaysian Idol yang diutaraka, tak disentuh lagi dengan akademi fantasia,sehati berdansa,jom heboh dan pelbagai lagi realiti tv yang terpancar di kaca tv kita hari demi hari.
jadi sebgai langkah pertama marilah kita tanam dalam hati kita untuk kebencian terhadap rancangan-rancangan seperti ini. kita yang sedah tahu ini kita jelaskan pula kepada sahabat-sahabat,adik-adik kita tentang perkara yang sebenar. 


      "sesungguhnya ALLAH tidak akan merubah nasib sesuatu kaum itu kecuali kaum itu yang merubah nasib                                           mereka sendiri"



No comments:

Post a Comment