Friday, 1 April 2011

Aku sangat mencintainya.. (part 1)

assalamualaikum salam 1 kasih sayang buat semua sahabat-sahabat di alam maya ini..
kali ini coretan dalam titisan tinta kali ini akan bermadah tentang cinta ku kepada si dia...

 sejak dari dulu lagi,aku ada menaruh perasaan cinta kepada di akan tetapi cinta itu tidak lah seteguh mana...
tapi sekarang setelah ku berjauhan dengan nya baru ku merasai akan kerinduan dan perasaan cinta yang mendalam kepadanya...
MUNGKIN SAHABAT-SAHABAT MEMBUAT KESIMPULAN YANG POST KALI INI BERKISARKAN TENTANG LUAHAN HATI ADMIN AKAN KEKASIH GELAPNYA..

Jikalau ya anda silap kerana kali ini coretan tinta mahu berkongsi cerita tentang seorang insan yang tahu apa itu erti kasih sayang dan cinta yang sebenarnya...
DIALAH INSAN YANG BERGELAR SEORANG IBU....

Apakah perumpamaan yang sesuai untuk seorang ibu untuk menggambarkan tentang pengorbanan kasih sayangnya untuk membesarkan anak-anak seperti kita..??
TIADA sahabat-sahabat sekalian..tiada satu pun perumpamaan yang dapat melambangkan akan pengorbanan ibu kepada anaknya bermula dari pada 9bulan mengandungkan kita dan selepas itu sehingga lah sekarang..

seorang ibu sanggup berkorban untuk anaknya demi untuk memastikan masa depan anaknya cerah...ibu mana yang mahukan masa depan anak nya gelap...
Persoalannya,perlukah kita menyayangi ibu kita dengan sepenuh cinta melebihi cinta kita terhadap isteri kita,harta kita mahu pun benda-benda yang lain..
Adakah perlu sama cinta kita terhadap ibu kita dengan cinta terhadap orang lain...


JAWABNYA YA, KITA MESTI MENCINTAI SEORANG IBU MELEBIHI CINTA KITA TERHADAP ORANG LAIN..
sememangnya jawapan ini semuanya dah tahu,dah memang soalan bocor pun..tapi apa yang kita dapat adakah  kita betul-betul buat...
cakap bukan main kencang tapi hapak tarak ada...huh..
mengapakah kita perlu mencintai ibu kita lebih dari kita mencintai isteri,harta kita,pangkat kita..??
ini kerana pengorbanan seorang ibu tidak akan dapat kita balas walaupun kita dapat tebus dengan wang bernilai 100juta sekali pun ia masih belum cukup untuk menandingi pengorbanan seorang ibu kepada kita..

cuba kita imbau kembali kehidupan kita dari seorang bayi,kanak-kanak kecil,budak kecil,sehingga lah kita dewasa,siapa yang selalu bersama dengan kita klu bukan IBU KITA...

dan setiap masa setiap ketika sepanjang tempoh kita membesar ibu sentiasa mendahulukan kepentingan kita,kemudian baru bicarakan kepentingan mereka sendiri..

bersambung pada part 2..kalau soal ibu tak cukup 1 post buat perkongsian...n semoga mula bicara ini menjadi titik kesedaran buat kita untuk bertambah mencintai ibu kita yang tersayang..









SELAMAT MENYAMBUT HARI IBU

Thursday, 24 March 2011

Adakah semua ini takdir?

         Salam satu hati buat semua blogger yang teman nya adalah laptop tercinta... dalam kehangatan result spm yang baru dua hari sahaja diumumkan alhamdulillah prestasi remaja di Malaysia dalam akademik makin meningkat kecemerlangan nya..tapi soal moral dan tingkah laku mereka bagaimana ek...??isu nie mungkin next time kowt kita discuss...tapi kali nie setitis coretan tinta mahu masuk lah sikit ke alam remaja...
      yang mana,kita semua telah tahu dalam dunia nie ataupun karma dunia ada dua jer; baik-buruk,bodoh-pandai,cantik-hodoh,besar-kecil,syurga-neraka,dosa-pahala.. dan dalam kamus pendidikan pun ada gak ; BERJAYA atau GAGAL...
      SESUNGGUHNYA, bila mana sebelum dapatnya keputusaan peperiksaan semua remaja yang bergelar pelajar calon SPM sudah pun berusaha bersungguh-sungguh unuk berjaya dalam examination,akan tetapi setiao tahun mesti punya,akan ada yang gagal...
     mengapa sebabnya??erm admin tak mahu laa nak coret kat sini sebbnya, semua mungkin dah tahu.. "sesungguhnya ALLAH akan berikan apa yang kamu usahakan" dan ALLAH akan berikan setimpal dengan apa yang kamu usahakan.. 
     apa yang saya mahu coretkan disini adlah berkenaan tentang penerimaan seseorng terhadap takdir ataupun qada' dan qadar yang telah ditentukan oleh ALLAH ..bilaman seseorng mendapat keputusan exam,ada yang gembira ada yang menangis,ada yang selamba,ada yang buat deek jer,dan ada yang pengsan(eh,ada ker yang pengsan)p/s;mohon rujuk sumber ek..;-p...
     Maaf2,melencong ckit..bagi pelajar yang mendapat kejayaan sudah tentu mereka gembira bersyukur kepada ALLAH yang telah memberi rezki kepada nya..akan tetapi bagaimana pula dengan penerimaan  bagi mereka yang tidak dapat apa yang mereka mahu kan,atau dalam bahasa kasarnya GAGAL...
    Mereka diam seribu bahasa, malu, tidak tentu arah, rasa down dan sebagainya...bagi mereka yang mengalami nasib sebegini jangan lah anda semua merasakan bahasa tiada tempat lagi yang dapat bergantung..SPM bukan segala-galanya,SPM hanyalah pemulanya...sesungguhnya bila mana kita menerima kegagalan bukanlah bererti kita akan gagal selama-lamanya,tapi berfikirlah secara positif yang mana kegagal;an yang kita rasai sekarang akan menjadi pengalaman yang pahit yang tak kan kita lalui lagi..
      kalau direnung dari sudut pentarbiahan atau dalam erti kata yang lain sudut latihan yang mana kegagalan ini akan mengajar kita erti kehidupan,dan mengajar kita untuk menjadi seorang yang berjaya...
    sesungguhnya beruntunglah mereka yang merasai kegagalan dalam hidup yang mana inilah yang mengajar kita mengenal erti usaha+keberkatan=kejayaan..dan bagi mereka yang berjaya mereka bersyukur atas kejayaa bagi mereka tapi mereka tidak dapat merasai kegagalan...
     jadi akhir coretan tinta,kegagalan adalah pemula bagi segala-galanya..jangan biarkan diri terus berada dalam kegagalan kerana perjalanan masih jauh...teruskan berdoa dan bertwakkal kepada ALLAH,agar dipermudahkan dan diberi kejayaan dalam kehidupan tidak kiralah kejayaan dalam exam ker,dalam rumah tangga ker dan sebagainya,..
akhir kalam jadilah manusia yang bila mana dia tahu akan kelemahan dan kekurangan diri dia akan segera bangkit untuk berubah dan seterusnya berjaya di dunia dan diakhirat..
     "sesungguhnya ALLAH tidak akan merubah nasib sesebuah kaum itu kecuali kaum itu sendiri                            yang mengubahnya"

Tuesday, 22 March 2011

APA GUNA SAYA.....

              Setelah lama menyepi tiba plak masa untuk kita berbual bicara lagi...erm, pernah ker kita ader kawan?? kawan!! erm, mesti laa ada kan tapi biler mana bicara kawan,kawan yang sebenar adalah kawan biler masa tiadanya mereka kita akan merasa sedih,merasa rindu dan juga merasa tidak lengkap kehidupan kita...
     mengapa begitu sebabnya adanya ukhwah islamiah... ukhwah islamiah yang mana ukhwah kita yang terjalin ada keberkatan dari ALLAH SWT.                                                                                                                       dan bila mana bercakap pasal ukhwah kan, kita mesti xkan rasa malu atau pun segan kepada sesorang kan??tapi mengapa biler mana adanya masalah timbul still lagi mahu bersendirian menahan sebak dihati dan tidak mahu berkongsi sesama sahabat tentnag msalah yang dihadapinya...
APA GUNA SAHABAT!!! adakah guna ketika senang dan gembira sahaja,biler susah tanggung sendiri..
      bukan ker sahabat itu seorng yang akan bersama dengan kita tidak kira senang atau susah bukan..??jadi jangan lah kita meletak kan perassan ego kita dalam bicara bersama sahabat-sahabat..bukan bermaksud untuk merendah diri tapi itulah yang menunjukkan kekuatan diri kita yang sebenar..
erm begitu lah bicara titisan tinta kali ini.... :-)


                                            Menangislah di Bahuku

                                                       kau datang padaku seperti biasa
                                                ku sambut bahagia dengan tangan terbuka
                                                    kau balas dengan senyuman seadanya
                                                      ku tahu ada sesuatu yang berbeza

                                                       kau hanya diam seribu bahasa
                                                  hanya di matamu yang cuba berbicara
                                                        bahwa saat ini hatimu terluka
                                                      kau tahu ku ada di sini untukmu

                                                          mencuba tak berkedip
                                                      menahan tegar di hujung mata
                                                        hingga kau pun tak kuasa
                                                            berderailah airmata
                                                dalam pelukku kau curahkan semua

                                                               menangislah...
                                         kadang manusia terlalu sombong tuk menangis
                                                lalu untuk apa airmata telah dicipta
                                             bukan hanya bahagia yang ada di dunia
                                                              menangislah...
                                            di bahuku kau berikanku kepercayaan
                                              bahawa laramu adalah haru biruku
                                                  kerna ku adalah sahabatmu

                                     menangislah...(dibahuku ku disini untukmu)
                                     menangislah...(dibahuku kerna ku sahabatmu)




Sunday, 13 March 2011

"IDOL"

Mungkin anda pernah mendengar perkataan IDOL tetapi anda tidak terlalu ambil kisah tentang makna disebalik 4 huruf inikan... Ha,mungkin juga anda menganggap perkataan itu sama dengan dengan perkataaa IDOLA dalam bahasa melayu oleh sebb mungkin bunyi sebutan yang hampir sama. TAPI tahukan anda yang tanggapan anda itu SALAH!!!


                        sebelum 2 meh kita jenguk kamus Oxford(Edisi ketiga 2001). IDOL dalam bahasa inggeris membwa maksud PATUNG or BERHALA. klu dari kamus cambridge advance Learner's Dictionary (third Edition) 
IDOL = a picture or object that people pray to as part of their religion 
dalam kontekspenggunaan perkataan ini kebih sesuai menjurus kepada pemujaan benda,patung atau berhala. Hal ini dapat dilihat dengan jelas melalui beberapa terbitan perkataan lain seperti:


    1. IDOLATRY            : penyembahan berhala
    2. IDOLATER            : penyembah berhala,musyrikin
    3. IDOLATROUS      : (bersifat) menyembah @ memuja
    4. IDOLIZE                : (terlampau) menyanjung
    5. IDOLIZATION      : Pemujaan pendewaan.


        daripada terbitan kata-kata nie jelaslah kepada kita yang mana penggunaan perkataan IDOL hanya sesuai digunakan untuk menggambarkan sifat terlalu ta'sub,menyembah,memuja dan terlalu menyanjung sesuatu yang bukan bersifat benda hidup atau dalam makna lain menyembah berhala/ patung.
            
         Isu penggunaan ini di kongsi ataupun dinangkitkan kerana ingin memberi kesedaran kepada diri sendiri dan juga sahabat-sahabat tentang satu propaganda musuh Islam melalui penerbitan rancangan Malaysian Idol yang sedang giat dipromosikan di kaca tv di setiap rumah di malaysia.sahabat-sahabat sekalian juga telah sedia maklum yang idea penerbitan rancangan ini bermula dari AMERIKA SYARIKAT. disana dinamakan American Idol. Nodus operandi ini disebarkan ke beberapa buah negara kononnya mahu mencari bakat-bakat baru dalam dunia senihiburan dari seluruh dunia. tapi sudah terang lagi bersuluh yang mana kita sudah tahu yang golongan kumpulan ini mahu menyesatkan dan menggangu gugat aqidah umat islam. kesan daripada ideologi ini remaja sanggup baratur sehinggan berjam-jam dan berpusu-pusu ke tempat ujui bakat semata-mata unutuk mendapat gelaran Malaysian Idol. 
                Paling menariknya remaja yang berpusu-pusu ini dikalangan remaja ISLAM adik beradik kita. dan yang paling fanatiknya sampaikan mereka lupa makan minum dan segala-galanya yang berkaitan dengan kehidupan harian mereka semata-mata terlalu fanatik untuk uji bakat..ini terbukti dan jelas kita lihat,biler ada jer audition kata mana-mana mesti penuh dari pagi sampai petang.jadi persoalannya APA jadi pada solat waktu mereka??? sedar atau tak satu jarum licik propaganda jahat musuh-musuh Islam berjaya menusuk di hati remaja-remaja islam pada masa kini.
               Jadi apa tindakan kita, nie bari malaysian Idol yang diutaraka, tak disentuh lagi dengan akademi fantasia,sehati berdansa,jom heboh dan pelbagai lagi realiti tv yang terpancar di kaca tv kita hari demi hari.
jadi sebgai langkah pertama marilah kita tanam dalam hati kita untuk kebencian terhadap rancangan-rancangan seperti ini. kita yang sedah tahu ini kita jelaskan pula kepada sahabat-sahabat,adik-adik kita tentang perkara yang sebenar. 


      "sesungguhnya ALLAH tidak akan merubah nasib sesuatu kaum itu kecuali kaum itu yang merubah nasib                                           mereka sendiri"



~BicaRa KalAm~




Seindah kalam seindah rupawan...
salam bicara buat semua,
bicara ini menjadi satu titik permulaan dan perubahn buat diri...
tapi adakah diri ini mampu...??
sebagai kata permulaan..

"tiada yang mustahil,"

punca diri ini lari landasan kerana kurang ngan dengan proses pencarian dan penerokaan dalam ilmu samada ilmu dunia atau akhirat..moga starting from this moment, this page i will booster myself to change...!!!